Що потрібно знати перед оформленням банківської гарантії: умови, строки, ризики
Залучення банку у якості фінансового гаранта при підписанні ділової угоди може бути гарною ідеєю для підвищення рівня взаємної довіри між новими партнерами, або обов’язковою вимогою для виходу на новий ринок чи участі в тендерних торгах. Оформити банківську гарантію не складно і досить швидко. Наприклад, банк Unex Bank надає можливість отримати такий документ в електронній формі вже протягом 2 годин з моменту подання заявки. Але поспішати не варто, адже перед оформленням банківської гарантії варто уточнити її сутнісні характеристики.
В першу чергу варто визначитися із типом гарантії:
- тендерні — оформлюються спеціально для допуску до участі у торгах;
- платіжні — призначені для забезпечення виконання платежів за бізнес-договорами;
- авансові — передбачають контроль повернення авансу покупцю у разі невиконання своїх зобов’язань продавцем;
- виконання зобов’язань — засвідчують обов’язок підрядника виконати роботи, поставити товар або надати послуги згідно із договором.
Основою для вибору банківської гарантії є визначення її предмету — того зобов’язання, яке вона забезпечуватиме, наприклад, виконання робіт, своєчасна оплата чи повернення авансу. Після цього потрібно обрати строк дії гарантії. Він може становити від кількох тижнів до кількох років, і обирається згідно із умовами договору, під який оформлюється.
Сума гарантії також випливає із умов договору. Вона може повністю покривати потенційні збитки бенефіціара або якусь їх частину. Такі питання узгоджуються безпосередньо із замовником документу, як і умови виплати банківської гарантії. В договорі з банком потрібно прописати, у який термін банк зобов’язується виплатити кошти бенефіціару. Банк здійснює виплату бенефіціару на підставі належним чином оформленої вимоги згідно з умовами гарантії — навіть якщо принципал заперечує факт порушення.
При виборі банку для оформлення такого документу потрібно врахувати:
- Вартість послуги — банк не фінансує клієнта напряму, але бере на себе ризик потенційної виплати коштів за принципала.
- Умови видачі гарантії — перелік документів, необхідних для розгляду заявки, вимоги до клієнта.
- Строк розгляду заявки на гарантію — особливо важливо врахувати, якщо документ потрібен терміново.
- Суму гарантії — пропозиція банку має відповідати розміру грошових зобов’язань згідно із бізнес-договором та влаштовувати як принципала (оформлювача), так і бенефіціара (отримувача коштів).
Щоб уникнути небажаних негативних наслідків користування банківською гарантією, важливо розібратися у суті та призначенні такого документу. Його основна мета — захистити репутацію клієнта шляхом виконання його фінансових зобов’язань у разі його неспроможності. Проте варто пам’ятати, що клієнту доведеться відшкодовувати гроші, витрачені за нього банком. Тому перед оформленням банківської гарантії варто ретельно зважити, чи достатньо у компанії фінансових ресурсів для того, щоб виконати свої бізнес-зобов’язання або потім погасити заборгованість перед банком. Такий аналіз має вберегти від необдуманих рішень та стрибків вище голови.
Ще один вагомий ризик, пов'язаний із оформленням банківської гарантії, полягає у можливості появи необґрунтованих вимог бенефіціара щодо виплати коштів. Щоб уникнути цього, варто домовитись про чіткі умови та перелік документів, які бенефіціар повинен надати разом з вимогою. Це унеможливить будь-які зловживання зі сторони бенефіціара.